söndag 28 mars 2010

Renovering av maskinen




Sist jag skrev något här i bloggen så talade jag om att maskinen hade börjat läcka vatten och en liten renovering var av nöden påkallad.
Jag har nu kommit lite längre och förutom att jag har plockat bort insugningsdelen har jag nu också lyft bort dom tre topplock som var belägna i anslutning till läckaget.
Det visade sig att det inte var själva topplocks packningarna som var källan till problemet utan tätnings ringarna mellan topplock och avgaslimpan som av ålder hade torkat och börjat läcka.
Gummi är ju färskvara så det är ju inget att säga om det men nu återstår att se om själva avgaslimpans tätningsytor har blivit allt för angripna av rost eller om det går att få till tätningsytorna men jag är efter en lite noggrannare inspektion rätt säker på att det ska gå att få till.
Det ser ju ofta lite värre ut än vad det i själva verket är.
Jag återkommer i ämnet vart efter arbetet fortskrider.
PD.

5 kommentarer:

  1. "Det är alltid värre än det ser ut!"
    Den Okända Pissemistens Valspråk

    SvaraRadera
  2. Hur går det med renoveringen? //T

    SvaraRadera
  3. Theo.Jo det tog lite tid innan reservdelarna anlände så i mellantiden började jag med lite annat fixande men det blir rapport på det också.
    PD.

    SvaraRadera
  4. Tack för Din kommentar Per! Ser att Du har att göra! Man brukar säga att har man ett gammalt hus har man alltid något att göra. Jag tror det i än högre grad stämmer in på gamla fartyg. Som f.d. styrelseledamot i såväl Stiftelsen Skärgårdsbåten, Stiftelsen s/s NORRTELJE som Gripsholms-Mariefreds Ångfartygs AB känner jag igen en hel del av Dina kommande sorger och bekymmer....
    Lycka till på de sju haven!
    MATS

    PS: Men tilläggsplatsen i mitt barndoms Vaxholm är trevlig om än rätt guppig. DS

    SvaraRadera
  5. Mats.jag tackar för kommentaren från ett så celebert besök och visst det finns altid något att stöka med men tiden har lärt mig att inte ha för bråttom för då räcker orken och slantarna längre.
    Och jo Vaxholm är en trevlig plats och det guppar nog minst lika mycket där jag ligger vid ett varv vid riddarfjärden.
    PD.

    SvaraRadera