onsdag 21 juli 2010

Lite pyssel i väntan på reservdelar







Jag skulle ju fortsätta att skriva om renoveringen av maskinen men det tog så lång
tid innan reservdelarna dök upp så jag drog igång ett annat litet projekt i stället.
Det slumpade sig så att bogserbåten bredvid var tvungen att ta bort sin däckskran
av stabilitets skäl inför klassning så jag fick köpa den tillsammans med fundamentet som den hade varit monterad på och det passade ju bra eftersom jag har tyckt att en
dylik vore bra att ha inför framtida ombyggnationer här ombord.
Själva fundamentet passade ju naturligtvis inte direkt så en viss ombyggnad av det
var av nöden tvunget.
Varmt har det också varit så själva skapandet har fått ske på kvällarna när det har
varit något drägligare att vara ute på däck och svetsa och skära.
Ja sen får väl bilderna tala för sig själva men det återstår att montera tillbaka dragkroken och anförskaffa ett hudraulaggregat till kranen.
PD.

5 kommentarer:

  1. Hej PD.

    Jag tycker det är på tiden att du uppdaterar din blogg med ett nytt spännande inlägg så man har något som är värt att läsa en sådan här tråkig och mulen söndags eftermiddag. MVH

    SvaraRadera
  2. Goddagens, nu har jag hittat hit till bogserbåtsbloggen!
    Finns den kvar och bor du fortfarande på den? Ser fram emot fler inlägg, alltid kul att följa andra fartygsprojekt.
    Hälsningar från Göteborg, men indirekt Gävle och M/S Dagskär
    /Katarina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Katarina jo jag bor kvar ombord och kommer väl så småningom uppdatera med något nytt.
      Bogserbåten Titan har också en egen Facebook sida som du kan gå in och titta på om du vill.
      MVH.PD.

      Radera
  3. Hallå där käre gamle granne från ryssviken/svindersvik.
    Jag blir faktiskt lite rörd av att hitta dig och saknar gemenskapen som kom och gick med vädret därnere i den förlorade oasen något så oerhört.

    Jag bor i kalmar numera och har bytt upp mig mot en lite större bogserare som heter John Jennings.

    Hoppas vi stöter ihop med varandra någon gång.

    Mvh Fredrik Palmqvist tidigare ägare av Gerdan (den lilla blåa bogserbåten) med styrhytt som såg ut som en telefonkiosk.
    Jag finns på Facebook om du vill ha tag på mig.

    SvaraRadera
  4. Bäste Hr. PD!

    Det bereder mig synnerligen stort nöje att ta del av era bloggar, även om jag nödgas konstatera att de flesta av inläggen nu har många år på nacken...

    Därför vill jag i all ödmjukhet uttrycka min önskan om att åter få ta del av dels er egen samt även det stolta fartyget Tittans nuvarande status!

    Högaktningsfullt

    Efraim Skepparkrantz

    SvaraRadera