söndag 17 januari 2010

En båtägares mardröm





Jag hade idag tänkt att jag skulle fortsätta att berätta om mitt båtinnehav men det kom något i mellan som tog hela dagen i anspråk.
Jag väcktes av en av mina båtgrannar som hade upptäckt att båten bredvid hans hade börjat sjunka.
Så jag klädde mig raskt och gick ut för att se vad som stod på.
Det visade sig att grannen inte hade misstagit sig utan båten bredvid hans låg väldigt djupt med aktern.
Så nu startade en febril verksamhet för att få fram pumpar med tillräcklig kapacitet för att länsa ur vattnet så att vi kunde gå ner och avgöra vad som skett.
Brandkåren visade inget intresse av att komma och hjälpa till så vi ringde runt och lyckades få tag i en annan hyresgäst här i hamnen som hade pumpar så att det räckte till.
Medans vi väntade på att han skulle dyka upp satte vi i en liten pump för att åtminstonde hålla nivån konstant.
Nåväl efter att vi fått ner riktiga doningar började det vända och båten kom upp igen.
Och efter c:a tre timmars pumpande kunde vi gå ner och konstatera att en bottenventil hade frusit sönder så det var en rätt redig läcka.
Vi slog i en träplugg i hålet och kunde på så sätt få båten tät om inte helt så åtmindstone hjälpligt.
Sedan räckte det med en liten pump med nivåvakt för att hålla mälaren utanför.
Sedan när allt var klart och det endast återstod att hålla vakt kom ägaren ner så han kunde ta över.
Med lite mera koll och värme i maskinrummet hade detta inte hänt men nu blir det en massa extra jobb att tömma vatten ur maskinerna och torka ur generatorer och el centraler.
Men tur i oturen var ju i alla fall att grannen såg vad som höll på att hända så att vi fick igång pumparna i tid innan den sjönk helt.
PD.

3 kommentarer:

  1. Ja det är tur att det inte blev ett abbor bo av båten. Det hade inte sätt bra ut för varvet med en sjunkande båt.

    SvaraRadera
  2. Nej det är helt riktigt att det hade kunnat påverka hela hamnen negativt.
    Men nu gick det bra den här gången.
    PD.

    SvaraRadera
  3. Det var allvarliga saker det här!
    Kan vi få se på körkortet?

    SvaraRadera