söndag 10 januari 2010

Mitt första försök att på egen hand skapa en blogg


Hejsan jag ämnar här på denna bloggen skriva lite om bogserbåten Titan som kom i min ägo den
första maj 2009.
Jag tänkte att jag skulle försöka redovisa lite historik blandat med nutida tilldragelser.

Båten byggdes 1907 vid Oskarshamns mekaniska verkstad & skeppsdocka Ab med måtten
16,44 x 4,19 x 2,15 och utrustades med en av varvets egen ångmaskin om 85 Ihk.
1953 ersattes ångmaskinen av en tvåcylindrig Skandia råoljemotor om 150 Ehk.
Som 1975 byttes emot en Volvo penta TAMD 120 på c:a 300 Ehk.
Båten levererades till Visby stad som Thor och var från den 29 november rekvirerad av ostkustens marinkomando men återlämnades igen under 1944.
Såldes 1964 till Bogserings Ab Sven i Göteborg som 1971 sålde vidare till Walther A Hagström
i samma stad.
1975 köptes båten av Bo Ohlsson i Holmsund som döpte om till Titan.
1990 blev Christer Byström i Domsjö ny ägare och han ändrade namnet till Frans Oskar.
1991 överförs båten till båtbogsering Domsjö Ab för att 1997 säljas vidare till Lars Dahlin i Lugnvik som döpte båten till Lagnö.
När han sedan avled såldes båten till Pampas Marina 1998 och 1999 återfick hon namnet Titan.
2008 var det sedan Mälarvarvet Fartygsservice som förvärvade båten för att 2009 låta mig komma över denna klenod.

Ja det var allt för denna gången PD.



3 kommentarer:

  1. Det var ju trevligt att du vart lite skapande så här en söndags kväll.

    SvaraRadera
  2. Så trevligt att se våran pärla Olivia af Stockholm ligga vid samma kaj och skumpa
    Sussie med familj

    SvaraRadera
  3. Hej.

    Mitt namn är Christer Byström ock är tidigare ägare till båten.Roligt att se båten i fint skick.Vad har du för användningsområde för båten?

    Christer. sarasota48@live.se

    SvaraRadera