söndag 10 januari 2010

Hur jag fick förmånen att förvärva detta fartyg

Ni kanske undrar hur det kom sig att jag lyckades komma i besittning av detta stolta fartyg?
Så då tänkte jag försöka redogöra för detta här nedan.

Vintern 2008/2009 bodde jag på en annan båt som hade sett sina bästa dagar för länge sedan och nu var det riktigt illa.
En morgon när jag vaknade för att stiga upp och gå till mitt arbete så vart jag väldigt blöt om fötterna.
Det hade under natten börjat läcka ganska kraftigt så omedelbar länspumpning var av nöden påkallat.
Jag insåg så småningom att det skulle bli väldigt spännande att bo kvar ombord om inte en grundlig renovering av skrovet vidtogs med det snaraste.
Jag hade nu ett val renovera den gamla båten eller satsa på något annat.
Efter moget övervägande kom jag fram till att en ny båt nog vore det lämpligaste alternativet.
Jag har sedan jag var liten pojke alltid varit förtjust i bogserbåtar så när beslutet väl var fattat började jag se mig om efter lämpliga objekt.
När jag under mitt letande efter lämplig ersättare till min tidigare båt hade presenterats för det ena vraket efter det andra insåg jag att min ekonomiska situation behövde en liten uppdatering.
Finansiering till ett som jag tyckte lämpligt belopp ordnades och jag kunde nu leta bland lite mer sjövärdiga objekt.
Jag hade tidigare ratat sådant som jag tyckte var för dyrt men nu drog jag mig till minnes en lagom patinerad bogserbåt i Västervik som varit till salu ett tag.
Mailkontakt med säljaren upprättades och datum för påseende bestämdes och jag kände att den båten ville jag ha.
Kvällen innan jag skulle åka till Västervik fick jag ett meddelande om att båten var såld.
Det kändes ju ganska snopet måste jag tillstå och när så den båten dök upp på varvet där jag är verksam höll jag på att krepera.
Kontakt med säljaren togs för att försöka komma med ett högre bud gjordes men han sa att han inte kunde göra något då försökte jag fresta köparen med ett högre bud men han var inte pigg på det han heller.
Samtidigt hade den dåvarande ägaren till Titan hört talas om mina försök att komma över en bogserbåt och kontaktade mig och undrade om jag inte skulle vilja köpa titan i stället.
Jag kan villigt erkänna att jag hade sneglat på Titan men bedömt att det inte skulle räcka till med den budget som jag hade satt upp.
Så jag sade som det var att den har jag inte råd med men svaret jag fick var att vi kan ju diskutera den saken och förhandlingar inleddes.
Ja sen blev hon då min och om jag ska vara helt ärlig så kostade det mer än jag hade tänkt från början men anser ändå att jag kom billigt undan.
Så i slutändan kan man nog säga att det vart en bättre båt än jag tänkt och det är jag bara glad för.
PD.

2 kommentarer:

  1. Ja att du fått tag i titan ska du och katten bara vara glada över. Det är lagom stort för er två

    SvaraRadera
  2. Jasså lille "bloggskötaren" har trillat av skötbordet.
    Det var skillnad när PD åkte runt i skötbåten det!

    SvaraRadera