lördag 23 januari 2010

Rostknackning av vattetank





Ja efter den senaste lilla utvikningen om något helt annat som visserligen
kan vara av ett visst intresse för den båtintresserade skall jag nu fortsätta
med att rapportera om vad som har tilldragit sig ombord på Titan.

Efter att jag gjort mig hemmastadd ombord på mitt nya fartyg var det nu dags
att göra en lite mer ingående inspektion av fartygets beståndsdelar.
Det visade sig att färskvattentanken läckte så att när jag fyllde på den rann
allt vatten ner i kölen.
Så jag beslöt mig för att göra en lite mer genomgripande besiktning av densamma.
Manluckan till tanken skruvades bort och man kunde nu titta ner i tanken men
det räckte inte med att bara stå på däck och titta man måste ner också.
Min välbyggda kropp visade sig vara lite väl välbyggd så jag behövde någon som
var en aning smidigare byggd än jag för den uppgiften.
Så även denna gång kom yngste sonen till undsättning.
Det tog tre dagar att knacka bort all gammal tankplast och rost så att det gick
att besiktiga innandömet i tanken.
Det visade sig att vattentanken var inbyggd i barlasttanken och att även den läckte.
Så efter moget övervägande har jag kommit fram till att det nog blir enklast att
helt enkelt riva ur det gamla och bygga nytt men denna gång lite annorlunda för
att på så sätt få lite mer plats i maskinrummet och även få dit en septictank.
Men det får anstå till kommande sommar.
PD.

4 kommentarer:

  1. Ja det går ju skylla på att du ska dit med en septitank. Har redan listat ut att det är för att få dit lite andra saker som flakmoped och div annan bråte

    SvaraRadera
  2. Jo det är nog sant att jag vill ha en verkstad också men den ingår i planeringen den med.
    PD.

    SvaraRadera
  3. Hej vilken kul blogg! Ser fram emot att följa den med stort intresse!

    Välkommen till vår blogg om du har tid och lust: http://dackarensea.blogspot.com

    /Theo med besättning

    SvaraRadera
  4. Hej Theo det var ju kul att du gillar min blogg.
    Jag skall naturligtvis följa din jag har ju faktiskt haft en skötbåt jag med en gång i ett tidigare århundrade.
    En gammal flyktingbåt från Estland faktiskt.
    Fast den var ju inte lika fin som din.
    PD.

    SvaraRadera